SZUKAJ:
Dzień Polsko-Litewski w Publicznym Gimnazjum w Boratynie
2017-06-09 09:44:10
2 czerwca 2017 r. w Publicznym Gimnazjum w Boratynie odbył się Dzień Polsko – Litewski będący podsumowaniem realizacji projektu „Bajka uczy, bajka gada, bajka dziwy opowiada” finansowanego z budżetu Funduszu Rozwoju Systemu Edukacji w ramach Polsko – Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży.
Fundusz wspiera realizację pomysłów młodych Polaków i Litwinów, którzy odkrywają wspólne korzenie, przełamują stereotypy narodowe, budują przyjazną współpracę i umacniają więzi pomiędzy obydwoma narodami. W projekcie „Bajka uczy, bajka gada, bajka dziwy opowiada” wzięło udział po dziesięcioro uczniów z Publicznego Gimnazjum w Boratynie oraz ze szkoły partnerskiej Vilniaus r. Eitminiški pagrindin mokykla z Litwy wraz z koordynatorami projektu: paniami Katarzyną Stec, Ireną Bisacką, Łucją Wiśniewską i Iwoną Szymak.
Wspólne siedmiodniowe warsztaty (07.05-13.05.2017r.) pozwoliły na wymianę spostrzeżeń na temat ojczystych kultur z uwzględnieniem elementów etnicznych.
Zrealizowany projekt opierał się na fabule bajki tworzonej przez młodzież. Obejmował naukę tańców narodowych, pieśni i przyśpiewek ludowych, opowiadał dziwy o tradycyjnych potrawach, a uczestnicy uczyli się je przygotowywać w trakcie warsztatów kulinarnych. Przekazywał także mądrości opowiadane do snu przez nasze babcie i mamy, uczył zabaw z dzieciństwa dziadków oraz przybliżał informacje o życiu grup etnicznych - Karaimów i Łemków. Przekazy poprzedzono badaniami swoich korzeni wśród najstarszych mieszkańców rodzimych miejscowości. A co najważniejsze, wszystkie teksty bajek były autorskie, napisane przez młodzież projektową.
Przygotowania do wyjazdu na Litwę trwały cały miesiąc. Był to niezwykle intensywny czas, podczas którego młodzież tworzyła prezentacje o najbardziej charakterystycznych krajobrazach, elementach kultury i literatury ojczyzny oraz zawiłościach naszego języka. Uczniowie w trakcie wywiadów ze swoimi mamami, babciami oraz członkiniami kół gospodyń wiejskich m.in. w Chłopicach, zbierali przepisy na tradycyjne polskie potrawy, spisywali pieśni i przyśpiewki ludowe,wzięli również udział w profesjonalnym kursie krakowiaka.
Wykonywali rekwizyty i scenerie potrzebne do bajek na przemian
z próbami inscenizacji bajek. Jednym z założeń projektowych było również zgłębienie informacji o mniejszościach etnicznych w naszym kraju. Młodzież przeprowadziła wideokonferencję z Małgorzatą Herbut –Łemką – jedną z nielicznych już nauczycielek języka łemkowskiego w Polsce. Uczniowie dowiedzieli się od niej wielu ciekawych rzeczy nt. życia współczesnego Łemka. Dodatkowe emocje budził fakt, że prywatnie pani Herbut jest mamą Igora Herbuta – wokalisty zespołu LemON.
Dzień Polsko – Litewski podsumowujący wspólne działania obu grup projektowych rozpoczął się od uroczystego otwarcia, którego dokonała Dyrektor Publicznego Gimnazjum w Boratynie Agnieszka Marczak. Następnie uczniowie szkoły zapoznali zaproszonych gości, w tym młodzież ze szkół podstawowych w Gminie Chłopice, z założeniami projektu oraz zreferowali siedmiodniowy pobyt na Litwie. Część artystyczna rozpoczęła się od zaprezentowania przez grupę projektową polskiego tańca narodowego- krakowiaka. Będąc na Litwie, uczniowie poznali także litewski taniec narodowy. W trakcie uroczystości młodzież przedstawiła zgromadzonej publiczności bajkę pt. „Jak powstał kalvelis?” autorstwa Grety Lechowicz, a następnie zatańczyła kalvelisa. Zgromadzeni goście mieli również okazję usłyszeć jedną z tradycyjnych ludowych pieśni litewskich SUK SUK RATELĮ. Niespodzianką przygotowaną przez młodzież okazały się „ekspresowe” warsztaty taneczne dla gości. Zaowocowały one wspólnym odtańczeniem litewskiego tańca, a publiczności przyniosły mnóstwo radości.
Następnym punktem programu była „Bajka o kogutku” napisana przez Karolinę Demczyk i Piotra Gęsiorskiego. Tekst ten to przykład opowieści przekazywanej z pokolenia na pokolenie, w którym zgromadzeni goście z łatwością odnaleźli dla siebie naukę-przestrogę przed łatwowiernością. Młodzież zaprezentowała także bajkę pt. „Jak powstały pierogi ruskie?”-autorstwa Martyny Lorynowicz. W programie znalazły się również: degustacja tradycyjnych potraw kuchni litewskiej, wystawa o mniejszościach etnicznych – Karaimach i Łemkach oraz bajka polsko – litewska „Gdzie jest pani T?”. Projekt dobiegł końca, ale pokazał wyraźnie, że dla młodych Polaków i Litwinów bardzo ważną i wartościową rzeczą jest przełamywanie barier dzielących oba narody i współpraca na rzecz wzajemnego zrozumienia.
To nie było pierwsze międzynarodowe doświadczenie uczniów tego gimnazjum, ale kolejna dobra okazja do zdobycia wiedzy i nowych doświadczeń, a także źródło wielu niezapomnianych wspomnień.
Wszystkie wypracowane w trakcie realizacji projektu materiały można obejrzeć na stronie internetowej Publicznego Gimnazjum w Boratynie:http://www.gimboratyn.szkolnastrona.pl/
Fundusz wspiera realizację pomysłów młodych Polaków i Litwinów, którzy odkrywają wspólne korzenie, przełamują stereotypy narodowe, budują przyjazną współpracę i umacniają więzi pomiędzy obydwoma narodami. W projekcie „Bajka uczy, bajka gada, bajka dziwy opowiada” wzięło udział po dziesięcioro uczniów z Publicznego Gimnazjum w Boratynie oraz ze szkoły partnerskiej Vilniaus r. Eitminiški pagrindin mokykla z Litwy wraz z koordynatorami projektu: paniami Katarzyną Stec, Ireną Bisacką, Łucją Wiśniewską i Iwoną Szymak.
Wspólne siedmiodniowe warsztaty (07.05-13.05.2017r.) pozwoliły na wymianę spostrzeżeń na temat ojczystych kultur z uwzględnieniem elementów etnicznych.
Zrealizowany projekt opierał się na fabule bajki tworzonej przez młodzież. Obejmował naukę tańców narodowych, pieśni i przyśpiewek ludowych, opowiadał dziwy o tradycyjnych potrawach, a uczestnicy uczyli się je przygotowywać w trakcie warsztatów kulinarnych. Przekazywał także mądrości opowiadane do snu przez nasze babcie i mamy, uczył zabaw z dzieciństwa dziadków oraz przybliżał informacje o życiu grup etnicznych - Karaimów i Łemków. Przekazy poprzedzono badaniami swoich korzeni wśród najstarszych mieszkańców rodzimych miejscowości. A co najważniejsze, wszystkie teksty bajek były autorskie, napisane przez młodzież projektową.
Przygotowania do wyjazdu na Litwę trwały cały miesiąc. Był to niezwykle intensywny czas, podczas którego młodzież tworzyła prezentacje o najbardziej charakterystycznych krajobrazach, elementach kultury i literatury ojczyzny oraz zawiłościach naszego języka. Uczniowie w trakcie wywiadów ze swoimi mamami, babciami oraz członkiniami kół gospodyń wiejskich m.in. w Chłopicach, zbierali przepisy na tradycyjne polskie potrawy, spisywali pieśni i przyśpiewki ludowe,wzięli również udział w profesjonalnym kursie krakowiaka.
Wykonywali rekwizyty i scenerie potrzebne do bajek na przemian
z próbami inscenizacji bajek. Jednym z założeń projektowych było również zgłębienie informacji o mniejszościach etnicznych w naszym kraju. Młodzież przeprowadziła wideokonferencję z Małgorzatą Herbut –Łemką – jedną z nielicznych już nauczycielek języka łemkowskiego w Polsce. Uczniowie dowiedzieli się od niej wielu ciekawych rzeczy nt. życia współczesnego Łemka. Dodatkowe emocje budził fakt, że prywatnie pani Herbut jest mamą Igora Herbuta – wokalisty zespołu LemON.
Dzień Polsko – Litewski podsumowujący wspólne działania obu grup projektowych rozpoczął się od uroczystego otwarcia, którego dokonała Dyrektor Publicznego Gimnazjum w Boratynie Agnieszka Marczak. Następnie uczniowie szkoły zapoznali zaproszonych gości, w tym młodzież ze szkół podstawowych w Gminie Chłopice, z założeniami projektu oraz zreferowali siedmiodniowy pobyt na Litwie. Część artystyczna rozpoczęła się od zaprezentowania przez grupę projektową polskiego tańca narodowego- krakowiaka. Będąc na Litwie, uczniowie poznali także litewski taniec narodowy. W trakcie uroczystości młodzież przedstawiła zgromadzonej publiczności bajkę pt. „Jak powstał kalvelis?” autorstwa Grety Lechowicz, a następnie zatańczyła kalvelisa. Zgromadzeni goście mieli również okazję usłyszeć jedną z tradycyjnych ludowych pieśni litewskich SUK SUK RATELĮ. Niespodzianką przygotowaną przez młodzież okazały się „ekspresowe” warsztaty taneczne dla gości. Zaowocowały one wspólnym odtańczeniem litewskiego tańca, a publiczności przyniosły mnóstwo radości.
Następnym punktem programu była „Bajka o kogutku” napisana przez Karolinę Demczyk i Piotra Gęsiorskiego. Tekst ten to przykład opowieści przekazywanej z pokolenia na pokolenie, w którym zgromadzeni goście z łatwością odnaleźli dla siebie naukę-przestrogę przed łatwowiernością. Młodzież zaprezentowała także bajkę pt. „Jak powstały pierogi ruskie?”-autorstwa Martyny Lorynowicz. W programie znalazły się również: degustacja tradycyjnych potraw kuchni litewskiej, wystawa o mniejszościach etnicznych – Karaimach i Łemkach oraz bajka polsko – litewska „Gdzie jest pani T?”. Projekt dobiegł końca, ale pokazał wyraźnie, że dla młodych Polaków i Litwinów bardzo ważną i wartościową rzeczą jest przełamywanie barier dzielących oba narody i współpraca na rzecz wzajemnego zrozumienia.
To nie było pierwsze międzynarodowe doświadczenie uczniów tego gimnazjum, ale kolejna dobra okazja do zdobycia wiedzy i nowych doświadczeń, a także źródło wielu niezapomnianych wspomnień.
Wszystkie wypracowane w trakcie realizacji projektu materiały można obejrzeć na stronie internetowej Publicznego Gimnazjum w Boratynie:http://www.gimboratyn.szkolnastrona.pl/
Czytano: 24798 razy